Vår LIA student William Lindahl är nu inne på sin fjärde vecka på Floorit – it som fungerar. Tempot från dag ett har varit högt. Det är mycket som är nytt och att omsätta teori i praktik är ibland lättare på pappret än i verkligheten. Som handledare för William har jag den unika förmånen att följa hans utveckling på daglig basis och jag måste säga att jag är imponerad!

Ett av säljarens viktigaste verktyg för att skapa nytta för våra kunder är telefonen. Men oavsett vilka verktyg som vi har till vårt förfogande i vår verktygslåda, eller vilken roll vi spelar inom näringslivet respektive offentlig sektor, så ligger avgörandet i hur vi nyttjar dem och till vilken frekvens… eller som William skriver You can’t do business sittning on your ass. Vi önskar er en trevlig och reflekterande läsning – Patrik Kekonius, Handledare åt William Lindahl.


YCDBSOYA
-You can’t do business sitting on your ass-

 

Människan har aldrig tidigare behövt ta in så mycket information samtidigt som vi gör idag. Detta innebär att allting går mycket fortare och informationsflödet är enormt. Vi har sociala medier som vi skall läsa var och varannan minut. Förutom det så skall vi skicka sms, chatta, tala i telefon och jobba samtidigt. Vi sitter med en dator som har flera skärmar, en platta och en eller två mobiler. Vi är vana med att allt skall ske nu, helst igår.

Förr när man ville köpa något räckte det oftast att gå till den lokala handlaren på bygden, det var inte samma konkurrens på den tiden och information var inte lika lättillgängligt. Man var oftast inte heller så kunnig om den produkt man ville köpa, därför gick man till säljaren och bad om råd och hjälp. Nu ser det helt annorlunda ut. Idag kommer kunden in i butiken och vet oftast redan vad hen vill ha och har också mycket kunskap kring produkten ibland till och med mer än säljaren. Vad är anledningen till detta? Jag skulle vilja säga att den största anledningen är Google. Idag skriver man in ett sökord och får tusentals träffar, all information som man egentligen behöver. Så då är frågan, vad är viktigt att tänka på för företag och dess anställda?

För att företag skall öka sin tillväxt både inom igenkänningsfaktorn och ekonomiskt. Behöver man förstå att man måste synas, man måste vara intressanta och man måste ha en hög aktivitetsnivå. Då gäller det också att ha arbetsmaterial som fungerar, du blev väl inte säljare för att du ville fixa datorn eller mecka med skrivaren?

Hög aktivitetsnivå med god kvalitet ger fler affärer och fler affärer ger en högre ekonomisk lönsamhet, ganska enkelt i teorin.William Lindahl

Det brukar sägas att i affärsvärlden tar man beslut med hjärna och inte hjärta. Det kan ha legat mer sanning i det förr i tiden, nu handlar det mer och mer om hjärta och den känslan du har och får. Därför är det så viktigt att jobba med vad man visar utåt och att bjuda in kunderna och möjliga kunder till att ta del av företagets resa och få dem till att känna att de är en del av den. För skall vi vara helt ärliga, det är ju tack vare våra kunder som vi är där vi är, utan kunder inga affärer. Tack så mycket allihopa!

Apropå hög aktivitetsnivå, gör som Floorit ta in LiA-studenter så kan ni nog få lite hjälp på traven.


Strular datorn, är servern nere eller tycks nätverket slutat existera? Kontakta oss för att få hjälp. Floorit får IT att fungera! 

By |maj 4th, 2016|Categories: Blogg|0 kommentarer

Lämna en kommentar