I augusti 2021 annonserade Microsoft betydande förändringar av Microsoft CSP (Office 365, Microsoft 365, Dynamics 365, etc.). Detta är den största och viktigaste uppdateringen av CSP sedan lanseringen 2015. Förändringarna kommer att påverka hur ni handlar och hur vi som direkt partner till Microsoft (Tier 1) levererar Microsoft CSP framöver.
I detta inlägg, Nyheter i Microsoft CSP, finner ni all tillgänglig information som vi idag kan förmedla. Glöm inte att vi aldrig finns längre bort än ett samtal eller ett mail om det skulle vara något som ni funderar över!
Nyheter i Microsoft CSP, förändringarna i korthet:
Ni kan inte längre säga upp eller minska antalet licenser under året, endast vid den årliga förnyelsen.
Nya månadsabonnemang. Ni som behöver mer flexibilitet för att anpassa antalet licenser kan välja de nya månatliga abonnemang mot en prishöjning.
De nya erbjudandena i förändringen som kallas New Commerce Experience kommer att vara allmänt tillgängligt från januari 2022. Vi har dock valt att gå ut med detta inlägg nu då vi vet att många verksamheter just nu sitter i budgetarbete inför kommande år.
Möjligheten finns fortsatt att förnya befintliga prenumerationer i den ursprungliga CSP-modellen fram till den 30 juni 2022. Så från vår sida (Coegi Group*) så kommer vi att introducera New Commerce Experience i en takt som passar våra enskilda kunder på ett bra sätt. Vi rekommenderar dock att de kunder som har möjligheten att gå över tidigt gör detta då man drar fördel av kampanjerna som finns tillgängliga centralt från Microsoft.
*Coegi Group består idag av Svenska Coegi AB, Dsign Link Sverige AB samt Coegi Consulting AB.
Redan nu finns de nya prislistorna tillgängliga för oss som Microsoft CSP Partner (Tier 1).
Datum att lägga på minnet (med reservation för förändringar):
14 oktober 2021: Office 365, Microsoft 365, Dynamics 365, Power Platform, Windows 365 kommer att vara tillgängliga i New Commerce Experience som ”Technical Preview”. Man kan välja att handla på New Commerce Experience men centralt styrda kampanjerbjudanden från Microsoft är inte tillgängliga på beställningar som görs före lanseringen i januari.
Januari 2022: Lansering och allmän release. För att hjälpa er kunder att införa de nya erbjudandena i New Commerce Experience, erbjuder Microsoft en kampanjrabatt på 5% på prenumerationer vid årliga prenumerationer. Kampanjen är giltig för alla nya beställningar i New Commerce Experience till slutet av mars 2022. Microsoft kan välja att förlänga kampanjen.
1 mars 2022: Microsoft kommer att höja priset på ett urval av Office 365- och Microsoft 365-produkter. För varje ny beställning av årsprenumerationer som ni beställer före den 1 mars kommer ni att kunna låsa det aktuella priset i 12 månader. Detta är ett bra incitament för att förnya prenumerationerna innan prishöjningen.
10 mars 2022: Nya beställningar kommer endast att vara tillgängliga i New Commerce Experience. Det kommer inte längre att vara möjligt att lägga nya beställningar i den ursprungliga CSP-modellen. Befintliga prenumerationer kan förnyas i den ursprungliga CSP-modellen fram till den 30 juni 2022, men vi rekommenderar att ni byter till New Commerce Experience tidigare för att dra nytta av kampanjerbjudanden från Microsoft. Genom att beställa New Commerce Experience-prenumerationer i samma månad kan ni få samma förnyelsedatum för samtliga licenser framåt.
Juli 2022. Förnyelse av prenumerationer kommer endast att vara tillgängligt i New Commerce Experience. Alla prenumerationer som förblir aktiva i den ursprungliga CSP-modellen kommer att löpa ut på årsdatumet om de inte har förnyats i New Commerce Experience.
Kampanjrabatter
För att hjälpa våra kunder igång och dra nytta av New Commerce Experience erbjuder Microsoft två kampanjer med start i januari 2022:
Annual Term promotion
Denna kampanj erbjuder 5% rabatt på det aktuella priset i CSP-prislistan. Rabatten ges på det ursprungliga köpet och eventuella licenser som läggs till prenumerationen under de kommande 12 månaderna. Rabatten kommer att tillämpas på både årlig betalning och månatliga betalningar på årliga prenumerationer. Kampanjen är tillgänglig för beställningar från början av januari 2022 till mars 2022. Microsoft kan välja att förlänga kampanjen.
Monthly Term Promotion
För er kunder som vill ha flexibiliteten i de månatliga villkoren kommer Microsoft att erbjuda en kampanj på 20% på det nya månadspriset från början av januari 2022 till juni 2022. Det nya högre priset träder inte i kraft förrän juli 2022.
Dessa kampanjer gäller för alla erbjudanden i New Commerce Experience förutom Windows 365. Kampanjerna gäller för prenumerationer på upp till 2 400 licenser. Prenumerationer som beställs under kampanjperioden kommer att förnyas efter den 30 juni 2022 till det pris som gäller vid varje förnyelse.
För närvarande har inga kampanjer för treårsperioden annonserats.
Vad kommer att förändras i New Commerce Experience?
Med ”New Commerce” får ni som kund en bättre prisförutsägbarhet genom att välja årliga eller fleråriga avtal. En försäkran skulle man kunna kalla det mot framtida prishöjningar.
Några fördelarna med New Commerce Experience i CSP:
Enklare introduktion av nya produkter och testversioner.
Nya erbjudanden för Microsoft 365 och Dynamics 365, som kommer att finnas tillgängliga i ”New Commerce Experience”.
Nya månadserbjudanden för kunder som behöver flexibilitet. Det blir en prishöjning på dessa.
Årliga villkor med konkurrenskraftiga priser för stabila, långsiktiga kunder.
Möjligheten att blanda kort- och långsiktiga erbjudanden.
Treårsavtal tillgängliga på Dynamics 365 och Microsoft 365 från mars 2022.
Strikta avbokningsregler (begränsat till 72 timmarna från beställningen).
Nya verktyg som underlättar övergången från befintliga prenumerationer till nya prenumerationer för oss som er CSP Partner i ”New Commerce Experience”
Vad har framtiden att erbjuda?
Resan i New Commerce Experience är inte över med lanseringen i januari. Senare under 2022 kommer ytterligare funktioner och nya erbjudanden att lanseras exklusivt för kunder som handlar i New Commerce Experience. Nuvarande planer för Microsoft 365 inkluderar till exempel:
Möjlighet till treårsavtal på Microsoft 365 motsvarande nuvarande Dynamics 365-avtal på tre år.
HUP (Home Use Program), som tillåter en kunds anställda att få rabatt på köp av vissa Microsoft 365-konsumenterbjudanden.
Nya tillägg som stöder flera regioner så att en användare på en prenumeration kan komma åt Microsofts datacenter närmast användarens plats.
Dessa nya funktioner tillåter även Microsoft att ta med några populära funktioner och erbjudanden från andra licensprogram till CSP.
Prisändring på Office 365 och Microsoft 365
Microsoft meddelade i augusti 2021 att priset kommer att höjas på utvalda Office 365- och Microsoft 365-licenser från och med den 1 mars 2022. Prisändringen kommer att ske i alla licensprogram, inklusive Microsoft Web-Direct och den ursprungliga CSP-plattformen, och kommer att ske på alla prenumerationer när de förnyas efter det årliga datumet för prenumerationen.
Denna prisändring är alltså inte direkt relaterad till ändringarna i Microsoft CSP-programmet. Ändå öppnar det dörren för er att förnya era prenumerationer i New Commerce Experience innan prisändringen den 1 mars 2022. Om ni gör det kan vi hjälpa er att låsa in priset för 12 månader till det nuvarande ”gamla” priset och till och med erbjuda er 5% rabatt på erbjudanden med årsavtal.
Svenska priser är ännu inte tillgängliga, endast amerikanska priser för att ge en fingervisning:
Microsoft 365 Business Basic – 20 % ökning (från 5 USD till 6 USD per användare)
Microsoft 365 Business Premium – 10 % ökning (från 20 $ till 22 $)
Microsoft 365 E3 – 13 % ökning (från 32 USD till 36 USD)
Det sker inga förändringar i priserna på utbildningslicenser och konsumentprodukter i dagsläget.
Övergång till New Commerce Experience
Naturligtvis kan dessa förändringar av CSP-programmet ha en inverkan på hur ni handlar och hur vi levererar Microsoft abonnemang till er. Och som alltid så kan förändring komma när man minst förväntade sig det. Men oavsett vilken eventuell inverkan detta kan tänkas få på er verksamhet så kan ni vara trygga i att vi kommer att jobba som ett team tillsammans med er för att landa dessa förändringarna!
Kriminella kapar e-postkonton för utge sig för att vara någon de inte är i syfte att komma åt information.
Vi på Coegi Cloud ser en markant ökning under den senaste perioden av kriminella aktörer som kapar e-postkonton i Norden. Syftet med kapningen är många gånger att ta del av känslig information och/eller begära känslig information genom att mottagaren inte är uppmärksam på att det inte är rätt person bakom det skickade mejlet. Vi tillsammans med Microsoft utreder de händelser som vi känner till men vi vill flagga för att alltid vara uppmärksam.
Så skyddar du dig mot nätfiske:
Var skeptisk mot oväntade e-postmeddelanden Öppna inte länkar eller bilagor från okända eller misstänkta avsändare.
Dubbelkolla avsändaren Kontrollera att e-postadressen verkligen tillhör den person eller organisation den utger sig för att vara från.
Håll muspekaren över länkar innan du klickar Se vart länken leder – bedragare maskerar ofta skadliga länkar bakom legitim text.
Tänk på vad du godkänner Godkänn inte att tjänster och/eller applikationer får tillgång till er Microsoft miljö.
Använd tvåfaktorsautentisering (MFA) Aktivera detta på dina konton där det är möjligt för extra skydd.
Uppdatera mjukvara och antivirusprogram Säkerhetsuppdateringar skyddar mot kända sårbarheter som kan utnyttjas av bedragare.
Ge aldrig ut känslig information via e-post Seriösa företag ber dig aldrig skicka lösenord eller bankuppgifter via mejl.
Rapportera misstänkta meddelanden Skicka vidare misstänkta mejl till din IT-avdelning (extern eller intern) eller till anmälningscentraler som t.ex. CERT-SE.
Via denna länken kommer ni till en artikel från Microsoft på ämnet hur man skyddar sig mot nätfiske. OBS håll nu muspekaren över länken så att ni vet att ni kommer rätt. Lika bra att vänja sig vid detta beteende om det inte redan sitter i ryggraden.
Känner du dig fortfarande osäker?
Kontakta oss för ytterligare hjälp!
Vårt växelnummer för generella frågor: +46(0)-20 10 12 40
Varför är backup av din data i Microsoft 365 avgörande – och hur Coegi kan hjälpa dig
I dagens digitala arbetsmiljö är Microsoft 365 (tidigare Office 365) en självklar plattform för företag i alla storlekar. Med verktyg som Outlook, Teams, SharePoint och OneDrive hanterar organisationer stora mängder affärskritisk information varje dag. Men många missförstår en viktig aspekt: Microsofts ansvar sträcker sig till plattformens tillgänglighet och drift, inte till fullständig säkerhetskopiering och återställning av din data.
Det är här backup blir avgörande – och där Coegi kommer in i bilden.
Microsofts ansvar – och ditt
Microsoft 365 erbjuder viss redundans och kortvarig återställning (t.ex. återställning av borttagna filer från papperskorgen), men det skyddar inte mot:
Oavsiktlig radering (med för kort återställningsperiod)
Skadlig aktivitet, såsom ransomware eller intern sabotage
Dataförlust på grund av utgångna licenser
Felaktiga konfigurationer och integrationer
Kort sagt: Microsoft skyddar infrastrukturen, men du ansvarar för din data. Därför är en fristående backup-lösning ett måste för alla seriösa verksamheter.
Vad kan gå fel utan backup?
Kritiska affärsdokument kan försvinna vid en enkel felklickning.
E-posthistorik kan raderas permanent vid en licensavslutning eller felaktig migrering.
Ransomware-attacker kan låsa tillgången till hela er SharePoint- eller OneDrive-miljö.
Efterlevnadskrav och GDPR kan bli omöjliga att följa utan full kontroll över datalagring och återställning.
Kostnaden för dataförlust – i både pengar, förtroende och tid – är ofta långt högre än investeringen i en korrekt backup-lösning.
Hur Coegi hjälper sina kunder
På Coegi vet vi att backup inte bara handlar om teknik – det handlar om trygghet och affärskontinuitet. Vi erbjuder specialanpassade backup-lösningar för Microsoft 365 som inkluderar:
Automatiserad daglig backup av e-post, Teams, SharePoint och OneDrive
Snabb och flexibel återställning av enskilda filer, mappar, e-postmeddelanden eller hela konton
Säkra, geografiskt distribuerade lagringsplatser som följer GDPR och andra regulatoriska krav
Anpassad support från våra erfarna specialister när du behöver hjälp
Vår filosofi är enkel: Backup ska vara osynlig när allt fungerar och ovärderlig när något går fel.
Vill du veta mer?
Oavsett om du vill förbättra din befintliga dataskyddsstrategi eller bygga en från grunden kan vi på Coegi hjälpa dig. Kontakta oss för en genomgång av hur vi kan säkra din Microsoft 365-data och ge dig den trygghet du förtjänar! Vår kontaktsida finner du här!
Windows 10 närmar sig slutet – Dags att uppgradera till Windows 11
Microsoft har officiellt bekräftat att stödet för Windows 10 upphör den 14 oktober 2025 (Windows 10 Home and Pro - Microsoft Lifecycle | Microsoft Learn). Det innebär att inga fler säkerhetsuppdateringar, buggfixar eller teknisk support kommer att finnas tillgängliga. För företag och privatpersoner som fortfarande använder Windows 10 är det hög tid att börja planera för en uppgradering till Windows 11.
Varför ska du uppgradera?
✅ Ökad säkerhet – Windows 11 har förbättrade säkerhetsfunktioner, inklusive inbyggt skydd mot cyberhot och avancerad kryptering. ✅ Bättre prestanda – Optimerad systemhantering och snabbare uppstart ger en smidigare användarupplevelse. ✅ Modern design och funktioner – Windows 11 erbjuder en uppdaterad design, bättre stöd för multitasking och integrerade molntjänster.
Hur uppgraderar du?
Kontrollera systemkraven – Windows 11 kräver bland annat en dator med TPM 2.0 och en kompatibel processor. Ett tips här att använda Microsofts PC Health Check-verktyg.
Säkerhetskopiera dina filer – Se till att spara viktiga filer i molnet eller på en extern enhet.
Ladda ner och installera – Uppgraderingen görs enkelt via Windows Update eller genom att ladda ner installationsfilen från Microsofts webbplats.
Om din nuvarande dator inte uppfyller systemkraven kan det vara dags att investera i en ny, modern enhet som ger dig den bästa Windows 11-upplevelsen.
Behöver du hjälp?
På Coegi Cloud hjälper vi verksamheter att säkerställa en smidig och säker övergång till Windows 11. Tyvärr arbetar vi inte med privatpersoner.
📩 Kontakta oss idag enligt nedan för rådgivning och support!
Som stolt partner till Svensk Orientering erbjuder vi på Coegi Cloud kostnadsfri rådgivning kring medlemmarnas1 Microsoft 365 abonnemang. Utöver vårt erbjudande går även 2% av månadsfakturan oavkortat tillbaka till Svensk Orientering. Detta gäller de medlemmar vars verksamhet väljer Coegi Cloud som sin Microsoft Partner.
Så ta chansen nu och boka er kostnadsfria rådgivning och spara pengar samtidigt som ni gör en bra sak för Svensk Orientering!Vi på Coegi Cloud finns för att hjälpa er likt våra övriga kunder idag, i morgon och för lång tid framöver!