Vad är nästa steg för ert företag? Kommer ert befintliga affärssystem hjälpa eller stjälpa er i framtiden? Har ni koll på era framtida affärer? Erbjuder ni den service ni önskar till era kunder? Hur era tankar kring molnet? Dynamics 365 är den enda målbaserade lösningen.Den enda lösningen som erbjuder det ni behöver för ekonomi, försäljning och kundtjänstpå ett och samma ställe. Oavsett om ni är 10 anställda eller 100 000 anställda!
Vad är Dynamics 365 och hur funkar det?
Microsoft Dynamics 365 är unikt i jämförelse mot andra affärs- och ekonomisystem. Det finns ingen annan plattform likt denna i världen. Dynamics 365 ger era medarbetare möjlighet att arbeta inuti Outlook medan de hanterar sina arbetsuppgifter inom ekonomi, försäljning, inköp, kundtjänst, etc. Att de arbetar med samma information men i olika roller och behörigheter åstadkoms genom en gemensam datamodell. Syftet med denna modell är att förenkla hanteringen av företagets information.
I korthet innebär detta att ni som kund arbetar för första gången i en och samma miljö. Inga mer separata miljöer som i bästa fall pratar med varandra.
Dynamics 365 knyter även ihop övriga molntjänster från Microsoft som Microsoft 365, Power BI med styrkan i Azure och den gemensamma datamodellen. Det kan låta krångligt när man läser det i en text som denna. Men att använda tjänsterna är enkelt oavsett roll man har i verksamheten. Det är också det som namnet Dynamics syftar till. Att genom plattformen föra samman era strukturerade affärsprocesser med ostrukturerad produktivitet så att ni kan åstadkomma mer.
Från vår sida ser också givetvis till att hjälpa er att välja den eller de produkterna som passar er bäst. Vi gör detta genom noggrann analys, demo och förstudier så att ni kan vara helt trygga i ert val.
Datamodellen
Låt oss börja med en bild som illustrerar Dynamics-plattformen idag.
En bild som beskriver Dynamics 365-plattformen
Tanken med plattformen är att man som kund skall kunna starta med den app som man är mest intresserad av. När behovet över tid eventuellt växer, kan man på ett enkelt sätt koppla på fler appar.
Gemensamt för samtliga appar är att de samlar all data (er information) på ett och samma ställe. Rent konkret innebär detta att om en säljare hos er arbetar med en kund i ”Sales” så är det samma kund och samma kundpost som er ekonom arbetar med i Business Central (ekonomifunktionen). Genom att informationen är samlad på ett ställe slipper ni ha olika system för samma information. Detta underlättar även möjligheten att få insikter kring hur hela ert företag mår, istället för hur enskilda avdelningar mår.
Datamodellen från Microsoft heter Common Data Service (”CDS”). CDS är motorn som ser till att Dynamics 365 fungerar tillsammans mellan de olika apparna. Det innebär att ni slipper dubbellagring och olika rapporter som sedan manuellt aggregeras till en sammanslagen bild. Med Dynamics 365 är allt detta standard, en stor styrka i förhållande till andra system på marknaden.
Snabb introduktion till ekonomi, försäljning och kundservice
Som ni såg på bilden ovan, består Dynamics plattformen av flera appar. Att beskriva alla i ett inlägg hade nog ingen orkat läsa. Av denna anledning fokuserar vi detta stycke på ekonomi, försäljning och kundservice.
Ekonomi: Dynamics 365 Business Central
Dynamics 365 Business Central är en kraftfull lösning som bygger på Microsoft NAV. Business Central ligger i molnet vilket för er som kund innebär att ni slipper tänka på servrar, säkerhet och uppdateringar. Allt är redan hanterat centralt av Microsoft.
Business Central riktar sig till växande organisationer med ungefär 10-250 anställda. Detta är organisationer som behöver mer än de enkla finansiella och redovisningsverktyg som de startade med, men som ännu inte är redo att göra stora investeringar i ett fullt ut anpassat affärssystem.
Business Central går snabbt att implementera, helt utan att göra avkall på användarvänligheten. Som standard inkluderas funktioner som sträcker sig över ekonomi, dimensioner, försäljnings- och inköpshantering, lager, CRM, valutahantering och insikter baserad på er data. Kort sagt, ett komplett och modernt, användarvänligt ekonomisystem i molnet.
För att en säljare skall vara effektiv i sin roll behöver denne dels korrekt information, men också verktyg som underlättar. Sales Professional är ett enkelt sätt att modernisera försäljningsproduktiviteten i er organisation. Sales Professional hjälper er att hantera kundrelationer, ta hem affärer och öka era försäljningsintäkter. Detta samtidigt som det är fullt integrerat i Microsoft 365. Allt för att ni skall ha koll på era affärer och öka era intäkter!
Kundtjänst: Dynamics 365 Customer Service Professional
Ert varumärke är unikt! Visa hur ni även gör skillnad för era kunder med Dynamics 365 Customer Service Professional.
Med Customer Service Professional löser ni kundernas problem proaktivt så att de aldrig behöver oroa sig. Det kan ni göra genom att leverera de skräddarsydda tjänster som kunderna förväntar sig i olika kanaler med hjälp av AI-anpassade upplevelser. Eftersom Customer Service också är en del av Dynamics 365 kan hela organisationen direkt få en insikt kring hur er kundbas mår. Era säljare som exempelvis arbetar med befintliga kunder i Sales Professional kan enkelt se status på kunden och finna nya intäktsmöjligheter tillsammans med er kundtjänst.
Erbjudande Dynamics 365
Genom Microsoft har vi nu möjlighet att erbjuda er upp till 100% rabatt på era fyra första månader för Dynamics Sales Professional eller Dynamics Customer Service Professional när ni byter från andra kvalificerade system. Erbjudandet gäller från den 1 augusti 2020 till och med den 30 juni 2021. Begränsat till nya kvalificerade kunder som vill byta till Dynamics 365 Sales Professional eller Dynamics 365 Customer Service Professional från kvalificerade äldre system. Minst ett år krävs. Ytterligare villkor tillämpas.
Vill ni ta del av erbjudandet eller veta mer om Dynamics 365? Klart att ni skall! Befintliga kunder är välkomna att kontakta sin ordinarie kundkontakt. Nya kunder utan kundansvar idag får gärna ringa till oss på 031-762 55 30, eller maila till info@coegi.se eller nyttja kontaktformuläret på kontakta oss. Varmt välkomna att höra av er!
Nedan finner ni en härlig kundfilm med mycket energi som beskriver iQ Fuels resa med Business Central och Sales Professional.
Datum:
2020-09-18 11:46:44
Dela:
NYHETER
2023-06-13
Microsoft MFA förbättrar kundernas säkerhetsinställningar
Microsofts standardinställningar för säkerhet aktiveras i juni 2023.
Microsoft arbetar ständigt med att förbättra säkerheten för deras molntjänster, detta för att hjälpa till att skydda era verksamheter. Av denna anledning aktiveras nu de standardinställningar för säkerhet som Microsoft lanserade 2019 på bred front för att blockera fler identitetsattacker.
"When we look at hacked accounts, more than 99.9% don't have MFA, making them vulnerable to password spray, phishing, and password reuse" Alex Weinert, Director of Identity Security, Microsoft
Bakgrund till säkerhetsinställningarna - AD & MFA
För att motverka lösenords- och nätfiskeattacker lanserar Microsoft standardinställningar för säkerhet för ett stort antal Azure Active Directory (AD)-användare.
Idag används standardinställningar för Azure AD-säkerhet av cirka 30 miljoner organisationer, enligt Microsoft, och under juni kommer Microsoft att rulla ut standardinställningarna till många fler organisationer som kommer att resultera i att standardinställningarna skyddar 60 miljoner fler konton.
"När den är klar kommer denna lansering att skydda ytterligare 60 miljoner konton (ungefär Storbritanniens befolkning!) från de vanligaste identitetsattackerna, säger Microsofts chef för identitetssäkerhet, Alex Weinert.
*Azure AD är Microsofts molntjänst för hantering av identitet och autentisering till lokala appar och molnappar.
Standardinställningarna introducerades redan 2019 för nya kunder för att säkerställa att de hade grundläggande säkerhetshygien, särskilt multifaktorautentisering (Microsoft MFA) och modern autentisering, oavsett licens.
Standardinställningarna för säkerhet innebär att användarna kommer att möta en MFA-utmaning "vid behov", baserat på användarens plats, enhet, roll och uppgift, enligt Weinert. Administratörer måste dock använda MFA varje gång de loggar in.
Standarddistributionen av säkerhet kommer först till kunder som inte använder villkorlig åtkomst, inte tidigare har använt standardinställningar för säkerhet och "inte aktivt använder äldre autentiseringsklienter"
Vad ska jag göra?
Skapade ni, eller vi på Coegi, ert Microsoft konto innan 2022 kommer det visas ett meddelande när du loggar in på ditt konto där du uppmanas att proaktivt aktivera standardinställningar för säkerhet. Om du inte har loggat in eller aktiverat den här inställningen innan den sista juni kommer Microsoft att automatiskt aktivera standardinställningarna för er.
Rekommenderad åtgärd (för de som själva vill genomföra åtgärden)
När inställningen har aktiverats måste alla i organisationen registrera sig för multifaktorautentisering. • När de loggar in på sina konton visas en uppmaning om att installera Microsoft Authenticator-appen– de kan välja att installera den och följa anvisningarna för att registrera sina konton eller skjuta upp åtgärden. Efter 14 dagar försvinner alternativet att skjuta upp. • De måste följa stegen i Så här konfigurerar du Microsoft Authenticator-appen för att ladda ned appen på deras mobila enheter och sedan registrera kontot med appen. Läs den fullständiga informationen om standardinställningar för säkerhet.
Vill ni inte göra detta själva rekommenderar vi kunder med och utan avtalssupport att kontakta vår support!
Har ni som många andra ett krav på er att se över verksamhetens kostnader och spara pengar under 2023?
Med anledning av världsläget så är kostnadsoptimering och besparingar på de allra flesta verksamheters prio-lista. Låt oss ge er en tidig påskpresent och berätta hur ni kan göra just det, och ja det gäller faktiskt alla som innehar Microsoft licenser/prenumerationer.
Bara genom att nämna licenser så kanske vi tappade ert intresse, men håll ut det kommer bra saker! De allra flesta vi träffat genom åren brukar inte ”vilja ta i det med tång” utan bara suckar och stönar när vi nämner ordet, många kanske till och med ser det som ett ”nödvändigt ont” för att man just behöver sina licenser. Detta har vi märkt leder till att man kanske bara förnyar det antal licenser man har utan att tänka mer på det och man betalar licensfakturan månad för månad utan att reflektera över innehållet eller hur de nyttjas i verksamheten.
Ovan leder till att man i de allra flesta fall antingen betalar mycket mer än vad man egentligen behöver eller har för låg säkerhet i licenserna för verksamheten. Men som tur är så har vi flera på Coegi* som faktiskt tycker att det är kul med licenser och som håller sig uppdaterade i svängarna när Microsoft bestämmer sig för att röra om i grytan!
Det som kommer hända för väldigt många under 2023 är att licenskostnaden kommer att öka ganska mycket. Microsoft kommer nämligen att göra något de kallar för en ”valutaharmonisering” (läs prishöjning) den 1 april 2023. Detta innebär för er som Microsoft kund en höjning på 15% på alla molnlicenser. Läs mer hos Microsoft här: Consistent global pricing for the Microsoft Cloud - Microsoft News Centre Europe
Men nu till påskpresenten – tips på hur ni bör göra!
❤️ Betalar ni idag månadslicenser bör ni överväga att gå till årsavtal för de licenser ni vet kommer vara mer eller mindre statiska (≈20% besparing).
❤️ Har ert förnyelsedatum inte redan passerat bör ni binda licenserna på 12 månader för att ligga kvar på samma pris 1 år till (≈15% besparing).
❤️ Se över er konsumtion i Azure och överväg att reservera resurser om ni inte redan aktivt arbetar med kostnadsoptimering (upp till ≈40% besparing).
❤️ Kontakta oss på Coegi för hjälp med ovan. Vi kan detta och har hjälpt flera verksamheter med att sänka sina kostnader och höja säkerhetsnivån genom att bara göra dem uppmärksamma på detta och hjälpa dem att justera.
Tveka inte att höra av er till oss så ser vi till att hjälpa er!
*Coegi Cloud AB (”Coegi”) är en Microsoft Cloud Service Provider Tier 1. Det innebär att vi handlar våra kunders licenser direkt från Microsoft utan mellanhänder. Coegi är även en managerad Microsoft Solutions Partner från Microsoft Western Europe och utvald medlem i Modern Work SMB Partner Council via Microsofts huvudkontor, Redmond Washington, USA.
På grund av rådande inflation och valutaförändringar så kommer Microsoft justera sina priser från och med 1 april 2023. För den svenska marknaden innebär detta en höjning på tjänster och licenser med 15%. I enlighet med Microsofts avtalsvillkor har Microsoft rätten att justera priserna var sjätte månad. Prisjusteringen gäller både nya och befintliga kunder. Befintliga kunder påverkas av prisjusteringen i enlighet med deras prenumerationsmodell och när licensen förnyas.
Coegi Development AB hjälper kunder inom privat och offentlig sektor som vill effektivisera och automatisera sina processer med hjälp av IT baserad på Microsofts plattform. Joachim Hylvander tillträdde sin tjänst den 1 mars 2022.
"Jag ser väldigt mycket fram emot att leda vår verksamhet i en spännande tid när kraven på digitalisering ständigt ökar. Väldigt många företag har fortfarande många tidsödande och manuella processer. Med modern teknik från Microsoft som till exempel Artificiell Intelligens (AI) och Robotic Process Automation (RPA) kan företag oavsett storlek få en prisvärd lösning som är 10-20 gånger snabbare att ta fram jämfört med egenutveckling eller anpassning av till exempel affärssystem, CRM-system etc” säger Joachim Hylvander, nytillträdd VD, Coegi Development AB.
Coegi Development AB ser en förändrad marknad där traditionell utveckling (DevOps) kompletteras med så kallad ”low-code” och ”no-code” för att snabbare uppnå den digitaliseringsnivå som krävs och önskas i företagen. Coegi Development AB kommer därför att erbjuda båda alternativen av utveckling för att tillsammans med de övriga Coegi-bolagen vara en komplett leverantör av IT-tjänster.
- Joachim överensstämmer helt med den ledarprofil som vi vill ha för verksamheten, säger Ronnie Eliasson, styrelseordförande Coegi Group. - Med Joachim kommer Coegi att kunna ta ytterligare steg framåt och fortsätta den positiva utvecklingen, fortsätter Ronnie.
Coegi Development ingår tillsammans med Coegi Consulting, Coegi Cloud och Dsign Link Sverige i Coegi Group sedan 2022. Coegi tillhandahåller primärt IT-tjänster från Microsoft’s olika moln i form av Microsoft 365, Microsoft Azure, Microsoft Dynamics och Microsoft Power Platform. Utöver Microsoft’s moln så tillhandahåller Coegi infrastrukturtjänster, systemutveckling samt IT-konsulter. För sitt arbete tillsammans med Microsoft vann Coegi Cloud 2021 utmärkelsen Årets Stjärnskott under Microsofts Partnerkonferens. Microsoft är verksamma globalt och Coegi verkar som nyckel för att verksamheter i norra Europa skall kunna dra nytta av den kontinuerliga förändringen som sker i respektive verksamhets digitala resa. I digitaliseringsresan finns det flera aspekter att ta hänsyn till – säkerhet – mobilitet – nya generationer medarbetare – molnet. Gemensamt för samtliga är att Coegi med glädje stöttar samtliga i nuvarande som kommande utmaningar i den digitala resan.
Vill du veta mer om Coegi Development så finner du en länk till vår hemsida här -> till vår hemsida!
Har ni utmaningar eller förbättringsområden idag som ni vill diskutera? -> till vår kontaktsida!
Genom att underteckna Microsoft Partner Pledge visar vi på Coegi vårt engagemang för att främja Partner Pledges fyra mål i våra kundprojekt såväl som i våra egna initiativ. Att dela samma värdegrund med våra teknikpartners ger oss starkare förutsättningar att främja teknik som en möjliggörare för hållbar påverkan för våra kunder och för samhället.
Microsoft Partner Pledge påverkar samtliga marknader som vi är aktiva inom.
Partnerlöftets fyra mål
Digitala färdigheter
Hjälper landet att förbereda sig för utmaningarna från den fjärde industriella revolutionen genom Microsofts program för digitala färdigheter.
Mångfald
Se till att vår bransch speglar och stödjer samhället, och att vi fortsätter att arbeta för att förbättra mångfalden av vår tekniska arbetsstyrka.
Ansvarsfull och etisk AI
Att säkerställa att artificiell intelligens utvecklas och implementeras på ansvarsfulla och etiska sätt, AI skall verka för det goda i vår värld och inget annat.
Hållbarhet
Att öka vårt engagemang för hållbarhet och minska vårt som våra kunders koldioxidavtryck.