Du kanske har noterat att det vid köp av dator och annan IT-relaterad hårdvara, ofta finns möjlighet att välja till olika garantialternativ? I den här artikeln går vi igenom skillnader, för- och nackdelar och vilka rekommendationer vi själva lämnar till våra kunder när det gäller val av garantier vid köp av IT-utrustning.
Definitionen av tillverkargaranti
Tillverkargaranti är den garanti som tillverkaren, tillsammans med den efterföljande kedjan av generalagent och återförsäljare lämnar till sina slutkunder. Den är främst tänkt som en trygghet, som lämnar löfte om att eventuella tillverkningsrelaterade funktionsfel och haverier på komponentnivå ersätts med reparation eller ersättningsvara under garantiperioden. Beroende på typ av produkt och var tillverkaren har sitt säte, kan proceduren för att åberopa garantin se lite olika ut.
Garantiformer
Det finns flera alternativ när det gäller garantier, och kärt barn har som bekant flera olika namn. Nedan listar vi de vanligaste namnen och vad de innebär:
– På platsen-garanti Efter felanmälan skickas en av tillverkaren auktoriserad reparatör ut till slutkunden, där den felande enheten finns, och reparation eller utbyte sker på plats. Detta ger minimal tidsförlust innan enheten kan tas i bruk igen.
– Inskicksgaranti Efter felanmälan behöver slutkunden skicka in den felande enheten till en av tillverkaren utsedd reparatör. Reparatören felsöker enheten och, om felet täcks av garantiomfattningen, reparerar eller byter ut enheten. Sedan skickas den tillbaka till slutkunden. Tidsförlusten blir i regel större med inskicksgaranti, eftersom att enheten skall följa postgången tur och retur och inte sällan till och från en aktör i utlandet.
– Garanti saknas I vissa fall saknas garanti helt. I handel mellan företag är inte garanti lagstadgat. Det är dock förhållandevis ovanligt att en elektronikprodukt säljs helt utan garanti, då det blivit en branschstandard att åtminstone erbjuda ett års inskicksgaranti. I de fall där garanti saknas, bör man som slutkund planera för den produktivitetsförlust eventuella fel på enheten kan innebära. En rekommendation är till exempel att ha en extra enhet konfigurerad och redo, om något händer.
Ur ett företagsekonomiskt perspektiv
Vad är egentligen kostnaden för en felande produkt? Det beror givetvis på en rad olika ingångsfaktorer, samt vad man faktiskt klassificerar som kostnad. Frågor vi tycker att man som företagare bör ställa sig är till exempel:
Vilken effekt får det för verksamheten om enheten X plötsligt slutar fungera? Kan det påverka vår slutkund negativt?
Vem på företaget är det som tvingas lägga sina arbetsuppgifter åt sidan och sköta felanmälan, eventuellt inskick och andra aktiviteter relaterat till enhet X?
Vilken direkt ekonomisk kostnad har det att ersätta produkten, om garantin har gått ut och en ny enhet måste införskaffas?
Påverkas någon av era medarbetare negativt av att arbeta med föråldrad hårdvara, t.ex. en gammal dator?
Har vi en IT- eller teknikleverantör som stöttar oss med garantiärenden eller tvingas vi sköta sådana ärenden helt själva?
Räkneexempel
I nedanstående räkneexempel tar vi en arbetsplatsdator som exempel. Användaren Anna har en dator som huvudsakligt redskap i sitt dagliga arbete. Arbetsgivaren har som policy att datorer har en livslängd på 36 månader och skall därefter bytas ut.
I nedanstående exempel tänker vi oss att Annas dator under två separata tillfällen på 36 månader får hårdvarurelaterade problem. Första gången när datorn är nästan ny, och andra gången när datorn nästan uppnått tre års ålder. I de fall där Anna själv måste lägga arbetstid på dessa problem, räknar vi med en timkostnad (produktivitetsförlust) om 1 000 kr per timme.
Med 36 mån på platsen-garanti: Anna ringer ett telefonsamtal och berättar för Coegi Support att hon har problem med datorn. Efter några korta frågor, bedömer vi att hon kan nyttja sin på platsen-garanti för att få datorn reparerad/bytt. Total arbetstid för Anna = 15 minuter per tillfälle.
Garantikostnad 750kr + 500kr i produktivitetsförlust = 1 250 kr per 36 månader
Med 12 mån inskicksgaranti: Anna ringer ett telefonsamtal och berättar för Coegi Support att hon har problem med datorn. Efter några korta frågor, bedömer vi att hon kan nyttja sin på inskicksgaranti för att få datorn reparerad/bytt. Total arbetstid för Anna = 45 + 45 minuter per tillfälle. Andra gången datorn får problem, är garantin utgången och vi hjälper henne istället att anskaffa ny dator som ersätter den gamla trasiga.
Garantikostnad 150kr + 3000kr i produktivitetsförlust + 10 000 kr i nyanskaffningskostnad = 13 150kr per 36 månader
Utan garanti: Anna ringer ett telefonsamtal och berättar för Coegi Support att hon har problem med datorn. Efter några korta frågor, inser vi att datorn inte har någon gällande garanti och därför måste bytas ut av en ny dator. Total arbetstid för Anna = 15 + 45 minuter per tillfälle. Nyanskaffningskostnad för utbytesenhet = 10 000 kr per tillfälle.
Garantikostnad 0kr + 2000 kr i produktivitetsförlust + 20 000 kr i nyanskaffningskostnad = 22 000 kr per 36 månader
Slutsatser och rekommendationer
Ovanstående räkneexempel är förstås en alltför simpel beräkning, för att det skall vara helt verklighetstroget. En produkt som helt saknar garanti, kanske man dessutom hellre försöker felsöka mer ingående innan man byter ut den helt. Arbetstid som även den innebär en produktivitetsförlust, eller en faktura från den aktör som hjälpt till att felsöka enheten.
Vi tycker dock att exemplet målar en tillräckligt tydlig bild – det kan verkligen löna sig att välja på platsen-garantier. Speciellt om man ser över lång tid och ett stort antal enheter, som alla bidrar till att er dagliga verksamhet skall fortlöpa smidigt och effektivt.
Vi rekommenderar dessutom att man väljer en garantiperiod som matchar enhetens fulla beräknade livslängd, av den enkla anledningen att det ger trygghet, även när enheten varit i bruk i ett par år, men har beräknad livslängd kvar.
Vi förstår att garantier kan kännas som en tråkig tilläggskostnad, som i det kortsiktiga perspektivet vore trevlig att undvika. ”Den är ju helt onödig om prylen fungerar som den skall under hela livslängden!” Ja, men, garantin fungerar likt en försäkring – det är när saker och ting inte går enligt förväntningarna som man uppskattar att man valt till det trygga och kostnadseffektiva alternativet, som dessutom tillåter er verksamhet att återupptas med minimalt avbrott.
MISSA INGET MED VÅRT NYHETSBREV – din epost mot vår kunskap
Datum:
2019-07-18 08:57:23
Dela:
NYHETER
2024-03-20
Microsoft 365 Copilot
Vill du driva ditt företag smidigt, säkert och effektivt, utan att spendera för mycket tid på IT?
Då finns nu Copilot för Microsoft 365, en tjänst som hjälper dig att få ut det bästa av dina Microsoft 365-prenumerationer. Med Copilot för Microsoft 365 kan du:
Nyttja generativ AI i dina Microsoft-produkter
Spara tid på administrativa eller återkommande arbetsuppgifter
Öka din produktivitet och ert samarbete i PowerPoint, Excel, Word, Outlook och Teams
Skydda data och enheter från cyberhot och olyckor
Uppfylla de juridiska och branschmässiga standarderna för dataskydd och sekretess
Oavsett om du har 1 eller 1000 anställda kan Copilot för Microsoft 365 göra er arbetsdag enklare!
Vi genomför under våren ett antal webbinarium där vi går igenom Copilot, AI i stort och vad man behöver tänka på för att hantera detta på rätt sätt.
Vi erbjuder dessutom workshops för att mappa ut just er organisation, era användargrupper, arbetsflöden och identifierar hur ni kan dra nytta av Copilot.
Vill du delta? Kontakta din kundansvarige för att få en inbjudan!
Saknar du kundansvarig går det bra att maila info@coegi.se eller ringa vår växel på +46(0)20-10 12 40 så fixar vi en inbjudan!
”Microsoft 365 Copilot är ett AI-baserat produktivitetsverktyg som samordnar era dagliga användningar av Microsoft 365-appar, såsom Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Teams med flera. Genom denna integration får ni intelligent stöd i realtid för att förbättra er kreativitet, produktivitet och kompetens som användare.”
Tack för att ni väljer Coegi som er partner för Microsoft Copilot.
Microsoft MFA förbättrar kundernas säkerhetsinställningar
Microsofts standardinställningar för säkerhet aktiveras i juni 2023.
Microsoft arbetar ständigt med att förbättra säkerheten för deras molntjänster, detta för att hjälpa till att skydda era verksamheter. Av denna anledning aktiveras nu de standardinställningar för säkerhet som Microsoft lanserade 2019 på bred front för att blockera fler identitetsattacker.
"When we look at hacked accounts, more than 99.9% don't have MFA, making them vulnerable to password spray, phishing, and password reuse" Alex Weinert, Director of Identity Security, Microsoft
Bakgrund till säkerhetsinställningarna - AD & MFA
För att motverka lösenords- och nätfiskeattacker lanserar Microsoft standardinställningar för säkerhet för ett stort antal Azure Active Directory (AD)-användare.
Idag används standardinställningar för Azure AD-säkerhet av cirka 30 miljoner organisationer, enligt Microsoft, och under juni kommer Microsoft att rulla ut standardinställningarna till många fler organisationer som kommer att resultera i att standardinställningarna skyddar 60 miljoner fler konton.
"När den är klar kommer denna lansering att skydda ytterligare 60 miljoner konton (ungefär Storbritanniens befolkning!) från de vanligaste identitetsattackerna, säger Microsofts chef för identitetssäkerhet, Alex Weinert.
*Azure AD är Microsofts molntjänst för hantering av identitet och autentisering till lokala appar och molnappar.
Standardinställningarna introducerades redan 2019 för nya kunder för att säkerställa att de hade grundläggande säkerhetshygien, särskilt multifaktorautentisering (Microsoft MFA) och modern autentisering, oavsett licens.
Standardinställningarna för säkerhet innebär att användarna kommer att möta en MFA-utmaning "vid behov", baserat på användarens plats, enhet, roll och uppgift, enligt Weinert. Administratörer måste dock använda MFA varje gång de loggar in.
Standarddistributionen av säkerhet kommer först till kunder som inte använder villkorlig åtkomst, inte tidigare har använt standardinställningar för säkerhet och "inte aktivt använder äldre autentiseringsklienter"
Vad ska jag göra?
Skapade ni, eller vi på Coegi, ert Microsoft konto innan 2022 kommer det visas ett meddelande när du loggar in på ditt konto där du uppmanas att proaktivt aktivera standardinställningar för säkerhet. Om du inte har loggat in eller aktiverat den här inställningen innan den sista juni kommer Microsoft att automatiskt aktivera standardinställningarna för er.
Rekommenderad åtgärd (för de som själva vill genomföra åtgärden)
När inställningen har aktiverats måste alla i organisationen registrera sig för multifaktorautentisering. • När de loggar in på sina konton visas en uppmaning om att installera Microsoft Authenticator-appen– de kan välja att installera den och följa anvisningarna för att registrera sina konton eller skjuta upp åtgärden. Efter 14 dagar försvinner alternativet att skjuta upp. • De måste följa stegen i Så här konfigurerar du Microsoft Authenticator-appen för att ladda ned appen på deras mobila enheter och sedan registrera kontot med appen. Läs den fullständiga informationen om standardinställningar för säkerhet.
Vill ni inte göra detta själva rekommenderar vi kunder med och utan avtalssupport att kontakta vår support!
Har ni som många andra ett krav på er att se över verksamhetens kostnader och spara pengar under 2023?
Med anledning av världsläget så är kostnadsoptimering och besparingar på de allra flesta verksamheters prio-lista. Låt oss ge er en tidig påskpresent och berätta hur ni kan göra just det, och ja det gäller faktiskt alla som innehar Microsoft licenser/prenumerationer.
Bara genom att nämna licenser så kanske vi tappade ert intresse, men håll ut det kommer bra saker! De allra flesta vi träffat genom åren brukar inte ”vilja ta i det med tång” utan bara suckar och stönar när vi nämner ordet, många kanske till och med ser det som ett ”nödvändigt ont” för att man just behöver sina licenser. Detta har vi märkt leder till att man kanske bara förnyar det antal licenser man har utan att tänka mer på det och man betalar licensfakturan månad för månad utan att reflektera över innehållet eller hur de nyttjas i verksamheten.
Ovan leder till att man i de allra flesta fall antingen betalar mycket mer än vad man egentligen behöver eller har för låg säkerhet i licenserna för verksamheten. Men som tur är så har vi flera på Coegi* som faktiskt tycker att det är kul med licenser och som håller sig uppdaterade i svängarna när Microsoft bestämmer sig för att röra om i grytan!
Det som kommer hända för väldigt många under 2023 är att licenskostnaden kommer att öka ganska mycket. Microsoft kommer nämligen att göra något de kallar för en ”valutaharmonisering” (läs prishöjning) den 1 april 2023. Detta innebär för er som Microsoft kund en höjning på 15% på alla molnlicenser. Läs mer hos Microsoft här: Consistent global pricing for the Microsoft Cloud - Microsoft News Centre Europe
Men nu till påskpresenten – tips på hur ni bör göra!
❤️ Betalar ni idag månadslicenser bör ni överväga att gå till årsavtal för de licenser ni vet kommer vara mer eller mindre statiska (≈20% besparing).
❤️ Har ert förnyelsedatum inte redan passerat bör ni binda licenserna på 12 månader för att ligga kvar på samma pris 1 år till (≈15% besparing).
❤️ Se över er konsumtion i Azure och överväg att reservera resurser om ni inte redan aktivt arbetar med kostnadsoptimering (upp till ≈40% besparing).
❤️ Kontakta oss på Coegi för hjälp med ovan. Vi kan detta och har hjälpt flera verksamheter med att sänka sina kostnader och höja säkerhetsnivån genom att bara göra dem uppmärksamma på detta och hjälpa dem att justera.
Tveka inte att höra av er till oss så ser vi till att hjälpa er!
*Coegi Cloud AB (”Coegi”) är en Microsoft Cloud Service Provider Tier 1. Det innebär att vi handlar våra kunders licenser direkt från Microsoft utan mellanhänder. Coegi är även en managerad Microsoft Solutions Partner från Microsoft Western Europe och utvald medlem i Modern Work SMB Partner Council via Microsofts huvudkontor, Redmond Washington, USA.
På grund av rådande inflation och valutaförändringar så kommer Microsoft justera sina priser från och med 1 april 2023. För den svenska marknaden innebär detta en höjning på tjänster och licenser med 15%. I enlighet med Microsofts avtalsvillkor har Microsoft rätten att justera priserna var sjätte månad. Prisjusteringen gäller både nya och befintliga kunder. Befintliga kunder påverkas av prisjusteringen i enlighet med deras prenumerationsmodell och när licensen förnyas.