Du kanske har noterat att det vid köp av dator och annan IT-relaterad hårdvara, ofta finns möjlighet att välja till olika garantialternativ? I den här artikeln går vi igenom skillnader, för- och nackdelar och vilka rekommendationer vi själva lämnar till våra kunder när det gäller val av garantier vid köp av IT-utrustning.
Definitionen av tillverkargaranti
Tillverkargaranti är den garanti som tillverkaren, tillsammans med den efterföljande kedjan av generalagent och återförsäljare lämnar till sina slutkunder. Den är främst tänkt som en trygghet, som lämnar löfte om att eventuella tillverkningsrelaterade funktionsfel och haverier på komponentnivå ersätts med reparation eller ersättningsvara under garantiperioden. Beroende på typ av produkt och var tillverkaren har sitt säte, kan proceduren för att åberopa garantin se lite olika ut.
Garantiformer
Det finns flera alternativ när det gäller garantier, och kärt barn har som bekant flera olika namn. Nedan listar vi de vanligaste namnen och vad de innebär:
– På platsen-garanti Efter felanmälan skickas en av tillverkaren auktoriserad reparatör ut till slutkunden, där den felande enheten finns, och reparation eller utbyte sker på plats. Detta ger minimal tidsförlust innan enheten kan tas i bruk igen.
– Inskicksgaranti Efter felanmälan behöver slutkunden skicka in den felande enheten till en av tillverkaren utsedd reparatör. Reparatören felsöker enheten och, om felet täcks av garantiomfattningen, reparerar eller byter ut enheten. Sedan skickas den tillbaka till slutkunden. Tidsförlusten blir i regel större med inskicksgaranti, eftersom att enheten skall följa postgången tur och retur och inte sällan till och från en aktör i utlandet.
– Garanti saknas I vissa fall saknas garanti helt. I handel mellan företag är inte garanti lagstadgat. Det är dock förhållandevis ovanligt att en elektronikprodukt säljs helt utan garanti, då det blivit en branschstandard att åtminstone erbjuda ett års inskicksgaranti. I de fall där garanti saknas, bör man som slutkund planera för den produktivitetsförlust eventuella fel på enheten kan innebära. En rekommendation är till exempel att ha en extra enhet konfigurerad och redo, om något händer.
Ur ett företagsekonomiskt perspektiv
Vad är egentligen kostnaden för en felande produkt? Det beror givetvis på en rad olika ingångsfaktorer, samt vad man faktiskt klassificerar som kostnad. Frågor vi tycker att man som företagare bör ställa sig är till exempel:
Vilken effekt får det för verksamheten om enheten X plötsligt slutar fungera? Kan det påverka vår slutkund negativt?
Vem på företaget är det som tvingas lägga sina arbetsuppgifter åt sidan och sköta felanmälan, eventuellt inskick och andra aktiviteter relaterat till enhet X?
Vilken direkt ekonomisk kostnad har det att ersätta produkten, om garantin har gått ut och en ny enhet måste införskaffas?
Påverkas någon av era medarbetare negativt av att arbeta med föråldrad hårdvara, t.ex. en gammal dator?
Har vi en IT- eller teknikleverantör som stöttar oss med garantiärenden eller tvingas vi sköta sådana ärenden helt själva?
Räkneexempel
I nedanstående räkneexempel tar vi en arbetsplatsdator som exempel. Användaren Anna har en dator som huvudsakligt redskap i sitt dagliga arbete. Arbetsgivaren har som policy att datorer har en livslängd på 36 månader och skall därefter bytas ut.
I nedanstående exempel tänker vi oss att Annas dator under två separata tillfällen på 36 månader får hårdvarurelaterade problem. Första gången när datorn är nästan ny, och andra gången när datorn nästan uppnått tre års ålder. I de fall där Anna själv måste lägga arbetstid på dessa problem, räknar vi med en timkostnad (produktivitetsförlust) om 1 000 kr per timme.
Med 36 mån på platsen-garanti: Anna ringer ett telefonsamtal och berättar för Coegi Support att hon har problem med datorn. Efter några korta frågor, bedömer vi att hon kan nyttja sin på platsen-garanti för att få datorn reparerad/bytt. Total arbetstid för Anna = 15 minuter per tillfälle.
Garantikostnad 750kr + 500kr i produktivitetsförlust = 1 250 kr per 36 månader
Med 12 mån inskicksgaranti: Anna ringer ett telefonsamtal och berättar för Coegi Support att hon har problem med datorn. Efter några korta frågor, bedömer vi att hon kan nyttja sin på inskicksgaranti för att få datorn reparerad/bytt. Total arbetstid för Anna = 45 + 45 minuter per tillfälle. Andra gången datorn får problem, är garantin utgången och vi hjälper henne istället att anskaffa ny dator som ersätter den gamla trasiga.
Garantikostnad 150kr + 3000kr i produktivitetsförlust + 10 000 kr i nyanskaffningskostnad = 13 150kr per 36 månader
Utan garanti: Anna ringer ett telefonsamtal och berättar för Coegi Support att hon har problem med datorn. Efter några korta frågor, inser vi att datorn inte har någon gällande garanti och därför måste bytas ut av en ny dator. Total arbetstid för Anna = 15 + 45 minuter per tillfälle. Nyanskaffningskostnad för utbytesenhet = 10 000 kr per tillfälle.
Garantikostnad 0kr + 2000 kr i produktivitetsförlust + 20 000 kr i nyanskaffningskostnad = 22 000 kr per 36 månader
Slutsatser och rekommendationer
Ovanstående räkneexempel är förstås en alltför simpel beräkning, för att det skall vara helt verklighetstroget. En produkt som helt saknar garanti, kanske man dessutom hellre försöker felsöka mer ingående innan man byter ut den helt. Arbetstid som även den innebär en produktivitetsförlust, eller en faktura från den aktör som hjälpt till att felsöka enheten.
Vi tycker dock att exemplet målar en tillräckligt tydlig bild – det kan verkligen löna sig att välja på platsen-garantier. Speciellt om man ser över lång tid och ett stort antal enheter, som alla bidrar till att er dagliga verksamhet skall fortlöpa smidigt och effektivt.
Vi rekommenderar dessutom att man väljer en garantiperiod som matchar enhetens fulla beräknade livslängd, av den enkla anledningen att det ger trygghet, även när enheten varit i bruk i ett par år, men har beräknad livslängd kvar.
Vi förstår att garantier kan kännas som en tråkig tilläggskostnad, som i det kortsiktiga perspektivet vore trevlig att undvika. ”Den är ju helt onödig om prylen fungerar som den skall under hela livslängden!” Ja, men, garantin fungerar likt en försäkring – det är när saker och ting inte går enligt förväntningarna som man uppskattar att man valt till det trygga och kostnadseffektiva alternativet, som dessutom tillåter er verksamhet att återupptas med minimalt avbrott.
Som stolt partner till Svensk Orientering erbjuder vi på Coegi Cloud kostnadsfri rådgivning kring medlemmarnas1 Microsoft 365 abonnemang. Utöver vårt erbjudande går även 2% av månadsfakturan oavkortat tillbaka till Svensk Orientering. Detta gäller de medlemmar vars verksamhet väljer Coegi Cloud som sin Microsoft Partner.
Så ta chansen nu och boka er kostnadsfria rådgivning och spara pengar samtidigt som ni gör en bra sak för Svensk Orientering!Vi på Coegi Cloud finns för att hjälpa er likt våra övriga kunder idag, i morgon och för lång tid framöver!
Genom vårt medlemskap i Microsofts globala SMB råd, Microsoft Partner Advisory Council, har vår försäljningschef Patrik Kekonius deltagit i The IT Collab Podcast.
"I detta insiktsfulla avsnitt av The IT Collab Podcast sitter programledaren Nathan Taylor med Patrik Kekonius, en erfaren försäljningschef från Sverige och en kollega i Microsoft Partner Advisory Council. Med medvärden Brandon Barnes otillgänglig, dyker Nathan och Patrik djupt ner i IT-branschens krångligheter, med fokus på de unika utmaningar och möjligheter som Managed Service Providers (MSP) står inför i dagens ekonomiska klimat.
Patrik delar med sig av sina erfarenheter och perspektiv på den svenska marknaden, och lyfter fram effekterna av inflation, valutafluktuationer och stigande räntor på företag. Han diskuterar hur dessa ekonomiska faktorer har påverkat IT-sektorn, särskilt för MSP:er som investerat hårt i Microsoft-lösningar. Patrik belyser också de justeringar som Microsoft har gjort i deras prissättning och hur dessa förändringar har påverkat såväl partners som kunder.
Konversationen övergår till den utvecklande relationen mellan Microsoft och dess partners. Patrik och Nathan utforskar skiftet från de traditionella guld- och silverpartnerbeteckningarna till den nya lösningspartnerbeteckningen. De diskuterar uppriktigt de utmaningar som många partners står inför när det gäller att behålla sin status och konsekvenserna av Microsofts föränderliga partnerhanteringsstrategier.
Under hela avsnittet betonar Patrik vikten av SMB-segmentet för att driva innovation och den avgörande roll som feedback spelar för att forma Microsofts produkterbjudanden. Han delar också med sig av sina tankar om värdet av Microsoft 365 Business Premium och fördelarna med att integrera AI och säkerhetslösningar som Microsoft Defender i kunderbjudanden.
Följ med Nathan och Patrik för en övertygande diskussion som inte bara tar upp de nuvarande ekonomiska och branschmässiga utmaningarna utan också hyllar IT-proffss motståndskraft och anpassningsförmåga. Oavsett om du är en MSP, en teknikentusiast eller någon som är intresserad av dynamiken i IT-branschen, erbjuder det här avsnittet värdefulla insikter och praktiska råd." - The IT Collab (översatt)
Som ett av de snabbast växande företagen i Sverige har Dagens Industri utsett Coegi Cloud till ett Gasellföretag 2024.
Sedan år 2000 har Dagens Industri utsett de snabbast växande företagen i Sverige med syftet om att sprida inspiration, kunskap och visa på goda förebilder som driver tillväxt i näringslivet.
Att bli ett Gasellföretag innebär att vi som företag uppfyller ett antal kriterier som bygger på våra fyra senaste årsredovisningar. Något som mindre än 1 % av alla aktiebolag i Sverige lyckas med.
- Jag är otroligt stolt över vad vi har åstadkommit tillsammans. Stort tack till alla våra kunder, partners och medarbetare för att ni har gjort detta möjligt. Tillsammans bygger vi vidare på vår framgång och ser fram emot en spännande framtid, säger Joachim Hylvander, VD på Coegi Cloud.
Hos oss på Coegi har vi flera kunder som har kommit igång med att köra Microsoft Copilot. Det är vi givetvis glada för! Men både vi och Microsoft vill att fler medarbetare skall få hjälp i deras dagliga arbete med sin alldeles egna AI-assistent. Av denna anledning har vi lanserat två kampanjer baserade på var er verksamhet befinner sig på er AI-resa.
För nya Copilot-kunder
Lås upp kraften med AI med ett lågt åtagande!
Kom igång med Copilot till fastpris och med självförtroende!
Innehåll:
Optimeringsutvärdering
Säkerhet, styrningsmodeller och datatillgångsfrågor
Copilot-scenarion för era användare
Utbildning/utrullning till användare
10 st Copilot för Microsoft 365 licenser
Pris: 45 000,00 kr exkl. moms
För befintliga Copilot-kunder
Mer AI kreativitet & produktivitet till fler användare!
15% rabatt på Copilot för Microsoft 365!
Lås upp er rabatt när ni köper 10-300 licenser:
Möjlighet samköra era nya Copilot-licenser med ert årsdatum för era befintliga Copilot-licenser
Möjlighet att sätta ett nytt årsdatum för era rabatterade Copilot licenser
Gratis kom igång utbildning för nya användare av Copilot
"Många kunder börjar sin AI-resa med en eller två användare, men våra mest framgångsrika Copilot-kunder börjar med ett helt team eller avdelning. Detta tillvägagångssätt främjar samarbete, lärande och hjälper till att avslöja hur AI kan förbättra arbetsflöden och förbättra affärsfunktioner". - Microsoft
Så för att betona vikten av att starta med ett team av människor i er verksamhet så erbjuder vi för både nya som befintliga Microsoft Copilot-kunder 15% rabatt på 10 - 300 licenser. Kampanjerna är giltiga från 1 september till och med den 31 mars 2025.
Nyfiken på att komma igång eller att addera fler licenser till er verksamhet?
Kontakta er säljare, maila vår support eller nyttja vårt kontaktformulär så hör vi av oss så snabbt som möjligt!