EX = CX? Coegis tre tips till förbättrad medarbetarupplevelse
Att en glad och motiverad medarbetare lättare ger sina kunder en bra upplevelse, är inget nytt under solen. Däremot finns det en viktig faktor relaterat till upplevelsen av den egna arbetsplatsen, som genom amerikansk forskning fått namnet Employee Experience, förkortat EX (”medarbetarupplevelse”). EX har en tydlig koppling till kundens motsvarighet, CX, eller Customer Experience (”kundupplevelse”). Kopplingen mellan dessa två är såväl ny som insikt räknat, såväl som den är högintressant att lära sig mer om. Detta i synnerhet kopplat till intåget av en ny generation inom arbetskraften.
Definitionen av Employee Experience är enligt MIT Sloan Center for Information Systems Research, ”the work complexity and behavioral norms that influence employees’ ability to create value”. Rakt översatt kan man säga att det betyder arbetsuppgifternas komplexitet samt normer och invanda mönster på arbetsplatsen påverkar en enskild medarbetares möjligheter att skapa värde för sin verksamhet.
Vi tycker att det är väldigt intressant. Det är också tydligt i vår dagliga verksamhet hur mycket positiva effekter som finns att hämta, för de organisationer som väljer att satsa på att förbättra upplevelsen för sina anställda.
Med en ny generation kommer nya krav och förväntningar
Anställd personal har nu allt mer börjat definieras som ”arbetsplatsens konsumenter” och det är precis det Employee Experience handlar om. Ett nytt synsätt, där man tar den enskilde anställdes perspektiv i fokus och ser det som något centralt.
Detta blir inte mindre aktuellt nu, när ett generationsskifte inom den svenska arbetskraften som helhet håller på att ske. Den nya generationen av arbetskraft, ofta kallad Generation Y eller Millenials, har också en helt annan typ av krav och förväntningar på sina arbetsgivare. Den här generationen kräver friare tyglar, större plats- och schemaflexibilitet, större mått av transparens mellan de hierarkiska lagren och den genomsnittliga arbetstiden per tjänst och anställningstiden per arbetsgivare är kortare än någonsin.
Milleniegenerationen
Vår kund och partner Oddwork, kan nog anses hålla i stafettpinnen vad gäller frågan om milleniegenerationen och dess krav och förväntningar på arbetsgivare och omdefinieringen av karriär som begrepp.
”Efter tusentals intervjuer med arbetssökande talanger hade vi på Oddwork börjat se ett mönster: den yngre generationens talanger verkade skilja sig diametralt från den äldre generationen. Ute på företagen pratade arbetsgivarna om ingångslöner och karriärtrappor. Talangerna, å andra sidan, talade sällan om detta – istället strävade de främst efter personlig utveckling och social gemenskap på jobbet. ”
Charles Sinclair, CEO & Head of Employer Branding på Oddwork
Livskarriär istället för jobbkarriär
Detta är självklart inte bara en aktuell fråga i Sverige. Från amerikanska storföretag skrivs artikel efter artikel om hur svårt det är att behålla personal från den här generationen. Ta citatet från den här krönikan från Forbes.com som exempel:
”You hired us thinking this one might be different; this one might be in it for the long haul. We’re six months in, giving everything we have, then suddenly, we drop a bomb on you. We’re quitting.”
Men hur ska man agera som arbetsgivare, för att bemöta dessa förhållandevis tuffa krav på omställning, fördelning av ansvar och ökande av transparens? Vi listar våra egna generella rekommendationer, som vi tror passar och applicerar på alla alla verksamheter.
Tre tips från Coegi för en bra medarbetarupplevelse (EX)
1. Produktivt arbete från valfri plats
Detta må låta självklart, men det är det inte i alla företag. Att låta sin personal arbeta hemifrån eller från semesterresmålet kräver givetvis tillit parterna emellan. Både i att det faktiskt arbetas under schemalagda timmar, men också att fokuset finns där från den enskilde.
Vad kan arbetsgivaren göra, mer än att lita på sin personal? Jo, ge dem tekniska förutsättningar för att arbeta lika effektivt var som helst, där en internetuppkoppling finns tillgänglig, som från den ordinarie arbetsplatsen. Det betyder följande, enligt oss:
En bärbar dator
Dokumenthantering i molnet
Samarbetsverktyg med chatt och videosamtal
Säker e-post
Ljudisolerade hörlurar
Bonus: Smartphone med 4G-surf
Alla dessa delar måste vara på plats för att man på ett smidigt sätt skall kunna förflytta sig mellan fysiska platser och kunna starta igång sitt mobila kontor var som helst inom loppet av några sekunder.
Vi kommer att publicera en separat artikel om den moderna arbetsplatsens beståndsdelar längre fram under 2019, där vi går in i detalj på varje del och ger våra rekommendationer bland de olika alternativ som finns tillgängliga.
2. Kreativa och effektiva samarbetsverktyg
Vad som klassificeras som ett samarbetsverktyg kan förstås diskuteras. Men i den här artikeln syftar vi på mjukvaror och andra digitala plattformar som möjliggör kommunikation mellan personer på arbetsplatsen.
Ett samarbetsverktyg skall enligt oss följa nedanstående beskrivning:
Intuitivt och lätt att lära sig
Hållas uppdaterat och aktuellt
Inkludera all berörd personal*
Främja kreativitet och innovation
Ha tydliga förhållningsregler
Alternativ på tjänster som uppfyller denna beskrivning och som har stor popularitet i global skala är Microsoft Teams, Slack, HeySpace, Winio och Zoho Connect.
Vill ni prova Microsoft Teams?Boka en session i vårt upplevelserum i centrala Göteborg. På så vis får ni testa tjänsten i en fiktiv och trygg miljö, så att ni därefter kan utvärdera huruvida ni vill implementera det hos er eller ej. Vi är experter på Microsofts molnbaserade mjukvarusvit och har många tips och tricks att dela med oss av, för att maximera affärsvärdet för er.
3. Livscykelhantering för IT-relaterad hårdvara
Inget är så irriterande som att ha en dator, surfplatta eller smartphone som man upplever ”har gjort sitt för länge sedan” men man tvingas genomlida arbetsvecka efter arbetsvecka med nämnd pryl som ett av sina huvudsakliga arbetsverktyg. Gammal hårdvara genererar dessutom mycket mer stillestånd i arbetet, vilket minskar användarens övergripande effektivitet och sänker det totala intrycket av nöjdhet i arbetet.
Livscykelhantering av IT-hårdvara innebär att man har en formaliserad process som innefattar följande delar:
Inköp
Fysiskt underhåll
Digitalt underhåll
Utbyte
Avveckling, bortforsling och återvinning
Samtliga punkter i ovanstående lista behöver ha en tilltänkt tidsperiod, en utnämnd ansvarig person eller grupp samt en budget eller mandat att ta de kostnader som krävs för att upprätthålla processen på ett lämpligt sätt.
Många svenska företag och organisationer saknar ett fungerande sätt att hantera dessa frågor, och agerar därför reaktivt när problem uppstår. Vilket, om du frågar oss eller din egen slutanvändare, är alldeles för sent.
Utöver nöjdare medarbetare som slipper slita sitt hår över IT-produkter som fungerar dåligt och som orsakar avbrott i arbetet, får ni dessutom bättre överskådlighet och framförhållning i budgetplaneringen för era IT-kostnader.
Hur kommer vi vidare nu?
Vi vågar påstå att vi är det enda riktiga serviceföretaget i IT-branschen. Med det menar vi att vi sätter kunden i fokus på riktigt, och inte bara något vi säger. Vi brinner för att hjälpa våra kunder och det gäller även dig som läser. Om du känner att tipsen och rekommendationerna i denna artikel skulle kunna vara till nytta för din organisation – ta kontakt med oss, så bokar vi in ett möte för att lyssna in era förutsättningar och önskemål.
Utifrån mötet hjälper vi er till bättre IT-lösningar. Tillsammans, mot nöjdare medarbetare och i slutänden också nöjdare kunder!
MISSA INGET MED VÅRT NYHETSBREV – din epost mot vår kunskap
Datum:
2019-03-21 08:41:52
Dela:
NYHETER
2025-03-26
Windows 10 närmar sig slutet – Dags att uppgradera till Windows 11
Microsoft har officiellt bekräftat att stödet för Windows 10 upphör den 14 oktober 2025 (Windows 10 Home and Pro - Microsoft Lifecycle | Microsoft Learn). Det innebär att inga fler säkerhetsuppdateringar, buggfixar eller teknisk support kommer att finnas tillgängliga. För företag och privatpersoner som fortfarande använder Windows 10 är det hög tid att börja planera för en uppgradering till Windows 11.
Varför ska du uppgradera?
✅ Ökad säkerhet – Windows 11 har förbättrade säkerhetsfunktioner, inklusive inbyggt skydd mot cyberhot och avancerad kryptering. ✅ Bättre prestanda – Optimerad systemhantering och snabbare uppstart ger en smidigare användarupplevelse. ✅ Modern design och funktioner – Windows 11 erbjuder en uppdaterad design, bättre stöd för multitasking och integrerade molntjänster.
Hur uppgraderar du?
Kontrollera systemkraven – Windows 11 kräver bland annat en dator med TPM 2.0 och en kompatibel processor. Ett tips här att använda Microsofts PC Health Check-verktyg.
Säkerhetskopiera dina filer – Se till att spara viktiga filer i molnet eller på en extern enhet.
Ladda ner och installera – Uppgraderingen görs enkelt via Windows Update eller genom att ladda ner installationsfilen från Microsofts webbplats.
Om din nuvarande dator inte uppfyller systemkraven kan det vara dags att investera i en ny, modern enhet som ger dig den bästa Windows 11-upplevelsen.
Behöver du hjälp?
På Coegi Cloud hjälper vi verksamheter att säkerställa en smidig och säker övergång till Windows 11. Tyvärr arbetar vi inte med privatpersoner.
📩 Kontakta oss idag enligt nedan för rådgivning och support!
Som stolt partner till Svensk Orientering erbjuder vi på Coegi Cloud kostnadsfri rådgivning kring medlemmarnas1 Microsoft 365 abonnemang. Utöver vårt erbjudande går även 2% av månadsfakturan oavkortat tillbaka till Svensk Orientering. Detta gäller de medlemmar vars verksamhet väljer Coegi Cloud som sin Microsoft Partner.
Så ta chansen nu och boka er kostnadsfria rådgivning och spara pengar samtidigt som ni gör en bra sak för Svensk Orientering!Vi på Coegi Cloud finns för att hjälpa er likt våra övriga kunder idag, i morgon och för lång tid framöver!
Genom vårt medlemskap i Microsofts globala SMB råd, Microsoft Partner Advisory Council, har vår försäljningschef Patrik Kekonius deltagit i The IT Collab Podcast.
"I detta insiktsfulla avsnitt av The IT Collab Podcast sitter programledaren Nathan Taylor med Patrik Kekonius, en erfaren försäljningschef från Sverige och en kollega i Microsoft Partner Advisory Council. Med medvärden Brandon Barnes otillgänglig, dyker Nathan och Patrik djupt ner i IT-branschens krångligheter, med fokus på de unika utmaningar och möjligheter som Managed Service Providers (MSP) står inför i dagens ekonomiska klimat.
Patrik delar med sig av sina erfarenheter och perspektiv på den svenska marknaden, och lyfter fram effekterna av inflation, valutafluktuationer och stigande räntor på företag. Han diskuterar hur dessa ekonomiska faktorer har påverkat IT-sektorn, särskilt för MSP:er som investerat hårt i Microsoft-lösningar. Patrik belyser också de justeringar som Microsoft har gjort i deras prissättning och hur dessa förändringar har påverkat såväl partners som kunder.
Konversationen övergår till den utvecklande relationen mellan Microsoft och dess partners. Patrik och Nathan utforskar skiftet från de traditionella guld- och silverpartnerbeteckningarna till den nya lösningspartnerbeteckningen. De diskuterar uppriktigt de utmaningar som många partners står inför när det gäller att behålla sin status och konsekvenserna av Microsofts föränderliga partnerhanteringsstrategier.
Under hela avsnittet betonar Patrik vikten av SMB-segmentet för att driva innovation och den avgörande roll som feedback spelar för att forma Microsofts produkterbjudanden. Han delar också med sig av sina tankar om värdet av Microsoft 365 Business Premium och fördelarna med att integrera AI och säkerhetslösningar som Microsoft Defender i kunderbjudanden.
Följ med Nathan och Patrik för en övertygande diskussion som inte bara tar upp de nuvarande ekonomiska och branschmässiga utmaningarna utan också hyllar IT-proffss motståndskraft och anpassningsförmåga. Oavsett om du är en MSP, en teknikentusiast eller någon som är intresserad av dynamiken i IT-branschen, erbjuder det här avsnittet värdefulla insikter och praktiska råd." - The IT Collab (översatt)
Som ett av de snabbast växande företagen i Sverige har Dagens Industri utsett Coegi Cloud till ett Gasellföretag 2024.
Sedan år 2000 har Dagens Industri utsett de snabbast växande företagen i Sverige med syftet om att sprida inspiration, kunskap och visa på goda förebilder som driver tillväxt i näringslivet.
Att bli ett Gasellföretag innebär att vi som företag uppfyller ett antal kriterier som bygger på våra fyra senaste årsredovisningar. Något som mindre än 1 % av alla aktiebolag i Sverige lyckas med.
- Jag är otroligt stolt över vad vi har åstadkommit tillsammans. Stort tack till alla våra kunder, partners och medarbetare för att ni har gjort detta möjligt. Tillsammans bygger vi vidare på vår framgång och ser fram emot en spännande framtid, säger Joachim Hylvander, VD på Coegi Cloud.