animationer e-post

Hur du lägger till animationer i din e-post och e-postsignatur!

Marknadsförare har länge använt sig av GIF e-post för att göra deras e-postkampanjer mer levande och visuellt lockande. I det här inlägget visar vi dig hur du själv lägger till animationer i din e-post och din e-postsignatur i Outlook för att också fånga din mottagares intresse och kanske ge lite extra krydda. Låt oss börja!

Hur man lägger till animationer i sitt e-postmeddelande

Att lägga till en animerad bild till sitt e-postmeddelande har många fördelar och få nackdelar gentemot en vanlig statisk bild. Detta då en animerad bild kan innehålla mycket mer information än vad en vanlig bild klarar av. Men precis som vissa e-postmeddelanden kan bli väldigt långa och på så sätt tappa läsaren kan även ett e-postmeddelande med en massa animationer tappa läsaren. Det skall vara måtta med allt..

  1. Skapa ett nytt e-postmeddelande i Outlook genom att klicka på ”Ny e-post”
  2. Skriv ditt innehåll i e-postmeddelandet precis som vanligt men lämna utrymme där du vill lägga till den animerade bilden
  3. När du är klar med ditt meddelande klicka där du vill att den animerade bilden skall hamna i texten
  4. Klicka på ”Infoga” i menyraden och sedan ”Bilder” i menyfliken. Här får du nu upp tre val där Outlook undrar var du vill infoga din bild ifrån ”Den här enheten”, ”Stockbilder” eller ”Onlinebilder”. har du en egen animerad bild (en gif) som du vill infoga så väljer du ”Den här enheten” och letar upp animeringen på din dator. Har du ingen egen och ändå vill testa att lägga in en animerad bild? Prova då att välja ”Onlinebilder” och sök upp den animerade bilden du önskar infoga till ditt e-postmeddelande (se bild nedan).
  5. När du är nöjd med din text och din animerade bild, ja då är det bara att klicka på ”Skicka” i vanlig ordning!
Glöm inte att lägga till gif efter ditt sökord när du söker efter animerade bilder i ”Onlinebilder”. Använd gärna engelska sökord för att finna din animerade bild!

Hur man lägger till animationer i sin e-postsignatur

Precis som att lägga till animerade bilder i sitt e-postmeddelande kan det vara snyggt med en animerad bild i sin e-postsignatur. Men tänk på att även här gäller att det skall vara med måtta för att inte din e-postsignatur skall upplevas som oprofessionell. Så använd animationer sparsamt.

  1. Klicka på ”Arkiv” i menyraden i Outlook
  2. Klicka på ”Alternativ” i menyn bredvid din kontoinformation för att komma till ”Outlook-alternativ”
  3. Klicka på ”E-post” i menyraden i fönstret som precis dök upp
  4. Klicka på ”Signaturer”
  5. Klicka på ”Ny” i ”Signaturer och mallar” rutan
  6. Namnge din signatur och klicka på ”OK”
  7. Skapa din signatur i ”Redigera signatur” och välj när den skall användas. Det kan exempelvis vara så att du vill ha en signatur när du skriver ett nytt e-postmeddelande och en annan när du svarar/vidarebefordrar e-postmeddelanden.
  8. Lägg till animerad bild i din signatur genom att klicka på bildsymbolen och leta upp din animerad bild på din dator för att infoga den i din nya / dina nya signaturer
  9. När du är klar med din(a) signatur(er) och hur de skall användas klickar du ”OK”
Arkiv -> Alternativ -> Outlook-alternativ -> E-post -> Signaturer

Enhetlighet i e-postsignaturer på företag

För er som vill att alla skall ha samma struktur och utseende i företaget på era e-postsignaturer finns det två sätt.

Frihet under ansvar

Antingen kan ni säkerställa tydliga instruktioner som era medarbetare skall följa. Låna vårt inlägg exempelvis och ge dem en mall där själva fyller i sina uppgifter (Förnamn, Efternamn, Roll/Titel, Direktnummer, Växelnummer, E-post, etc.). Nackdelen med detta upplägg, eller fördelen (beroende på hur man väljer att se på det) är att medarbetarna har friheten att själva ändra deras signaturer så som de behagar.

Men om något skulle bli tokigt i en medarbetares signatur tar det oftast lång tid innan det upptäcks vilket kan ge ett oprofessionellt intryck gentemot kunder, samarbetspartners och leverantörer innan det är korrigerat.

Centralt hanterat

Vilka ser bäst till att e-postsignaturerna följer den grafiska profilen? Marknadsavdelningen, förstås. Med vår centrala hantering kan de göra jobbet, utan högsta behörighet till allt annat. Något de kommer gilla är möjligheten att inkludera marknadsundersökningar och kampanjer. Ja, till och med möjlighet till spårning. Allt centralt hanterat!

För era medarbetare kunde det inte vara enklare. Det bara fungerar, på alla plattformar, och de ser alltid vilken signatur som skickas med sina mejl. Lika enkelt är det för administratörerna och det är även lätt att komma igång under förutsättning att ni har Office 365 eller Microsoft 365 abonnemang.

Vill du ha mer information?

Har du fler frågor efter detta inlägg eller vill komma igång med en central hantering av era e-postsignaturer rekommenderar vi dig att ringa oss på 031-762 55 30 eller maila info@coegi.se

Datum: 2020-04-23 09:51:50

Dela:

NYHETER

VAD SÄGER VÅRA KUNDER OM OSS?